Hva er CAN-buss?

CAN-buss er en forkortelse for 'Controller Area Network'. CAN Bus er en bilbuss utviklet av Robert Bosch, som raskt har fått aksept i bil- og romfartsindustrien. CAN er en seriell bussprotokoll for tilkobling av individuelle systemer og sensorer. Det gjør at bilkomponenter kan kommunisere på en enkelt- eller dobbeltledningsnettverksbasert databuss opptil 1 Mbps. Se f.eks. vår serielle portserver for CAN-BUS.

Før CAN-buss

Siden begynnelsen av 1940-tallet har bilprodusenter kontinuerlig forbedret teknologien til kjøretøyene sine ved å integrere en økende mengde elektroniske komponenter. Etter hvert som teknologien avanserte, ble kjøretøyene mer og mer komplekse da de elektroniske komponentene i økende grad erstattet de mekaniske systemene og ga ekstra komfort, bekvemmelighet samt sikkerhet. Fram til utgivelsen av CAN-buss inneholdt kjøretøyer store mengder ledninger som var nødvendige for å koble til alle de forskjellige elektroniske komponentene.

Introduksjon av CAN-buss i 1986

BMW 850 coupé var det første CAN Bus-kjøretøyet som kom på markedet i 1986. Ved å redusere ledningene til kjøretøyene med opptil 2 kilometer lengde, ble totalvekten til kjøretøyet betydelig redusert med minst 50 kg ved bruk av bare halvparten av kontaktene. For første gang klarte hvert av kjøretøyets systemer og sensorer å kommunisere med svært høye hastigheter (25 kbps - 1 Mbps) på en enkelt- eller dobbeltlednings kommunikasjonslinje i motsetning til de tidligere flerledningslinjene.